Kanazawa: het centrum van traditionele kunstnijverheid

7 juli 2018 - Kanazawa, Japan

Vandaag bezochten we Kanazawa: het centrum van traditionele kunstnijverheid. We werden hartelijk ontvangen in ons hostel, Shaq Bighouse, waar de gastheer een ervaren reiziger bleek te zijn. We kregen namelijk voor de eerste keer toeristische informatie in het Engels, aangepast aan de wensen en noden van een standaard toerist. Tof! We bezochten het museum van traditionele kunsten en ambachten. Het schilderen van Kutani-porselein, lakwerk, versieringen met bladgoud, borduurwerk, het verven van zijden kimono's, pottenbakken, vlechtwerk en papierkunst zijn ambachten waarvoor Kanazawa erg bekend staat. We vonden de collectie interessant, maar we misten wat informatie over hoe de verschillende ambachten uitgeoefend worden. Er was één filmpje over het verven van stoffen, maar dat was wat gedateerd. Na ons bezoek aan het museum wilden we een studio bezoeken waar we mensen konden zien pottenbakken. Jammer genoeg startte de cursus pas 's avonds. Ondertussen hadden we al een 'hongertje' gekregen en wilden we eens kijken wat een lokaal winkeltje te bieden had op het vlak van snacks. We vonden veel zakjes met gedroogd vis en vlees. Vooral octopus is hier populair! We kochten een paar zakjes en ontdekten verderop ook chips met Wasabi-smaak! Vuilnisbakken vind je overigens absoluut niet op straat in Japan. Het is de bedoeling, denken we, dat je je vuilnis opspaart en dan recycleert in de vuilnisbakken van het lokaal winkeltje. Dit is eveneens de plaats om geld af te halen als je een internationale bankkaart hebt. Hoewel ze hier dus wel recycleren liggen de Japanners absoluut niet wakker van de hoeveelheid plastic die ze gebruiken. Voor elk product dat ze verkopen of bewaren gebruiken ze een apart plastic zakje. Twee boterkoeken en één banaan voor onze lunch deze middag betekende dus 3 kleine plastic zakjes en 1 grote plastic zak om die kleine zakjes in op te bergen... Op onze vraag om alles samen te verpakken keek de verkoopster onbegrijpend. Met onze zak Wasabi-chips in de hand vervolgden we ons bezoek aan Kanazawa. Het Kenroku-en park dat onder het kasteel ligt, was heel mooi om door te wandelen. Jammer genoeg regende het vandaag pijpenstelen en leek hier geen einde aan te komen. We hielden het lang uit met onze regenjasjes, maar uiteindelijk besloten we ons geplande bezoek aan het Samoerai- en Geisha-district te annuleren. Het werd tijd om een warm en droog plekje op te zoeken. En dat vonden we in een Kushiyaki-restaurant. Kushiyaki is gegrild vlees op een spiesje met dezelfde sausjes die bij Yakitori gebruikt worden. We moesten eerst eventjes aanschuiven om daarna aan de toog onze maaltijd te eten. Het is in Japan vaak niet de bedoeling om lang en uitgebreid te tafelen. We kregen onze spiesjes op een ander moment dus mochten eigenlijk direct beginnen zodra we ons eten kregen. De kushiyaki waren erg lekker! We dronken hierbij een sterke drank gebaseerd op fruit gecombineerd met spuitwater. Helemaal doorweekt kwamen we vanavond terug in ons hostel aan. De gastvrouw liet ons weten dat dit regenweer echt abnormaal is voor een Japanse zomer en dat de hevige regenval te wijten is aan een tyfoon die sinds woensdag in het land is! Interessant! Er is enorm veel water- en windoverlast en daarom worden veel treinen geannuleerd. We hopen dus dat de regen stilaan vermindert en dat we morgen onze reis verder kunnen zetten. Zo niet zullen we dan maar aan het pottenbakken slaan in Kanazawa. Slaapwell!