Terug naar huis! Onze bevindingen over Japan.

26 juli 2018 - Tokio, Japan

Net nu we begonnen ingeburgerd te geraken in Japan, is het tijd om onze rugzak te maken en naar huis te keren. Het land van de samoerai, de geisha's, manga en animé, orde en netheid en technologische snufjes heeft ons verbaasd en bevestigd in onze vermoedens, ontroerd en teleurgesteld maar vooral een prachtige en leerrijke reis bezorgd die we niet snel zullen vergeten.

We maakten een kleine samenvatting van de zaken die ons bijblijven.

What we love about Japan:
- Japanners zijn steeds vriendelijk en beleefd tegen buitenlanders en zullen je steeds verder proberen te helpen als je hulp vraagt
- orde en netheid, altijd en overal. Er worden veel mensen tewerkgesteld als kuisman/vrouw. De toiletten zijn altijd proper. Zalig!
- Japanners zijn steeds rustig en sereen (//zenboeddhisme)
- het verkeer is veel stiller dan bij ons, er wordt meer elektrisch en hybride gereden. En er wordt niet geclaxoneerd.
- Je krijgt altijd water zoveel je wil en voor niets op café en in een restaurant. Ook de Matcha-thee krijg je er altijd zomaar bij. Je ziet ook vaak dat Japanners geen drank bestellen maar enkel eten.
- het eten is steeds lekker, gevarieerd en gezond.
- Japanners hechten belang aan schoonheid, zowel bij zichzelf (hun toilet doen duurt wel eventjes) als op straat.
- technologische snufjes: taxideuren die automatisch open en dicht gaan, toiletten met duizend en één knopjes (mijn favoriete knopje is het achtergrondgeluid, meestal vogeltjes of een waterval) en de steeds verwarmde WC-bril.
- Stipt en voorspelbaar. De treinen rijden op tijd. Japanners staan altijd in een rij voor alles. Dit maakt dat je steeds een goede plaats hebt als je gewoon op tijd op het perron staat.
- Japan is gemakkelijk reisbaar. Zo zijn er bvb overal ATM's voor internationale kaarten, toiletten, drankautomaten (zowel koud als warm) en kleine superettes waar je een snelle lunch kan kopen. De toiletten zijn trouwens altijd gratis!
- Japanners zijn ontzettend schattig en vinden schattige zijn ook echt superbelangrijk!
- Japan is erg veilig. Je kan gerust je handtas ergens laten staan of je GSM los in je broek steken. Dit zal niet gestolen worden.
- er zijn veel mooie Boeddhistische tempels en Shinto-heiligdommen te bezoeken, maar we merkten toch dat religie hier niet zo leeft zoals in andere Aziatische landen. Japanners zijn echter wel sterk bijgelovig!

What we don't love so much about Japan:
- Japanners zullen niet snel afwijken van de regels en kunnen moeilijk omgaan met onregelmatigheden. Toen sommige treinen niet reden wegens de tyfoon en de daardoor veroorzaakte waterschade, was het erg moeilijk voor de stationmedewerkers om een alternatief te bedenken. Bovendien moest je voor dit alternatief bijbetalen. Niet zo klantvriendelijk...
- stipt is soms te stipt. Als een restaurant open is tot 23u (enkel in de grote steden) beginnen ze om 21u30 al met de afwas en opkuis. Musea en andere bezienswaardigheden zijn max tot 17u open (ook in de hoofdstad). Dit betekent dat je om 16u30 niet meer binnen mag.
- de verpakcultuur: elk aangekochte product wordt apart ingepakt en daarna wordt alles samengevoegd in een plastic zak.
- het absoluut ontbreken van vuilnisbakken op straat. Je vuilnis dien je zelf bij te houden in een plastic zak en in een supermarkt af te geven.
- het absoluut ontbreken van banken op straat of in een park. Japanners picknicken niet. Onderweg wordt niet gegeten, ook niet in de metro of trein. Als je een zeldzame appel vindt en die onderweg opeet, kan je rekenen op gegiechel en gestaar.
- er is geen cultuur van 'gaan eten' zoals bij ons. Er is geen tijd voor een aperitief of een voorgerecht. De meeste Japanners eten snel aan de toog en blijven niet aan tafel zitten na de maaltijd. De meeste restaurants sluiten ook om 20u, behalve in Tokyo.
- Japanners zijn nog steeds erg gericht op hun eigen cultuur. Hoewel er veel interesse is in deze cultuur vanuit het buitenland, is het vaak moeilijk om er toegang toe te krijgen omdat er heel weinig info in het Engels te vinden is.
- het Engels van de Japanners is barslecht, zelfs in Tokyo, zowel het begrip als de productie. De enkelingen die wel wat zinnen konden opbouwen in het Engels, waren vaak onverstaanbaar door een slechte uitspraak. Je moet dus je plan trekken met gebarentaal, foto's, pictogrammen en transparante kernwoorden.
- de communicatie in het algemeen verloopt stroef. Zo heeft niemand ons ingelicht over de tyfoon en de gevolgen die dit kon hebben op het treinverkeer.
- er is weinig variatie in kledij ( zowel qua kleur als qua model) op straat. Schoolgaande kinderen en werkmensen zijn gekleed in uniform: wit, blauw en zwart. In Japanse winkels zagen we vaak dezelfde modellen en vooral maten (!) terugkomen.

1. Karen:
    26 juli 2018
    Dankzij jullie blog kon ik ook een beetje meereizen doorheen Japan 😊 super dat jullie het zo goed hebben gehad. Nu ben ik benieuwd naar alle ongeschreven reisverhalen 😜🤗
  2. Jeanine de ridder:
    26 juli 2018
    Ben benieuwd jullie terug te zien, ik hoor wel wanneer jullie landen?😚😚
  3. Vanspringel christel:
    26 juli 2018
    Jullie hebben dit super gedaan!!! We kijken er naar uit jullie terug te zien!! Rust eerst en vooral maar goed uit!! Xx
  4. Heidi Van Opstal:
    31 juli 2018
    Bedankt voor de boeiende samenvatting, onze leerlingen zouden er iets van kunnen leren 😉! Intussen zelf ook al een week terug van de States, een verwarmde WC-bril heb je hier in België alleszins niet nodig 😕... See ya!