Het bruisende West-Tokyo

20 juli 2018 - Shinjuku, Japan

Gisteren kwamen we aan in het bruisende West-Tokyo. We verbleven twee nachten in een hostel in Shinjuku. Voor de eerste keer waren we een beetje teleurgesteld. Onze kamer bleek een kruipkot en de hygiëne en orde waren hier van minder belang dan in de voorgaande hostels. Gisterennamiddag bezochten we het Ota Kunstmuseum, met een fraaie collectie ukiyo-e-blokdrukken. In de Edoperiode waren ukiyo-e-blokdrukken en afbeeldingen van de genotzuchtige 'vluchtige wereld' de populairste vorm van schilderkunst in Japan. Eén van de bekendste voorbeelden is de golf aan de baai van Tokyo uit de reeks ' 36 views of mount Fuji' van Hokusai Katsushika. Om de werken te beschermen, zijn de tentoonstellingen in het museum wisselend. De verf bevat namelijk organisch materiaal zoals bloemblaadjes. We stonden versteld van de mate van detail in deze blokdrukkunstwerken. Het gebruik van verschillende kleuren maakt deze ambacht erg intensief. Na deze mooie tentoonstelling gingen we naar het drukste kruispunt van de wijk Shibuya. Dit is een kruispunt waarbij zowel verticale als diagonale zebrapaden gebruikt worden en het voor alle voetgangers op het kruispunt tegelijkertijd groen is. Dit zorgt voor een eb-en-vloed-effect van mensen. Heel leuk om te zien! We wandelden vervolgens het Center Gai in, een wandelstraat die helemaal ingepalmd wordt door de jeugd. Wat jullie je daarbij moeten voorstellen? J-pop-muziek, gadgets, coole kledij, pachinko-speelhallen, karaokebars,... De wijk Shibuya wordt verder gekenmerkt door hoge gebouwen met originele gevels, neon-reclame, muziekwinkels, enorme winkels van bekende merken, winkelcentra, ... We botsten ook op de grootste Manga-winkel van Japan! We zagen daar niet alleen de Manga-boeken, maar ook allerhande gadgets en verzamelobjecten die daarmee te maken hebben. Omdat er een overvloed aan ketens aanwezig was, hebben we er maar van geprofiteerd om eens bij de Taco Bell te gaan eten. De frietjes daar smaken naar Mama Mia's! Na een 'zalige' douche in ons hostel vertrokken we alweer richting centrum. We brachten de avond door in Golden Gai in Shinjuku. Dit is een gezellige buurt met vele, kleine straatjes. Deze straatjes zijn gevuld met piepkleine cafeetjes. Volgens onze bronnen zouden buitenlanders hier niet welkom zijn, maar we werden toch hartelijk verwelkomd door café Albatross. Op de bovenste verdieping van dit cafeetje maakten we kennis met enkele Noren en Amerikanen. Het was een leuke avond!
De volgende dag maakten we ons klaar om weer wat religie op te snuiven. We startten de dag met een bezoek aan het Meiji-heiligdom. Dit is het belangrijkste Shinto-heiligdom van Tokyo, waarin keizer Meiji en zijn gemalin keizerin Shoken begraven liggen. We hadden geluk en zagen enkele gelovigen in groep een bepaald ritueel of een bepaalde ceremonie uitvoeren. Naast het Meiji-heiligdom zagen we ook de twee opvallende Olympische Stadions van Tange Kenzo die in 1964 werden gebouwd voor de Olympische Spelen in Tokyo. Vlak aan het station Harajuku is de Takeshita-Dori gesitueerd, een smal straatje waar de laatste trends voor jongeren te vinden zijn. Harajuku staat bekend om zijn mode. Je vindt er zowel alternatieve (cosplay) als chique kledij. De straat parallel aan deze straat is de Omote-Sando met zijn chique international zaken. 's Avonds aten we de beste Japanse ramen ooit! En dat op in de straat van ons schamele hostel. Vervolgens trokken we nog eens het bruisende nachtleven van Tokyo in. Ditmaal belandden we in het Roppongi-district:: dé muziek- en uitgaanswijk van Tokyo als je echt serieus wil feesten en clubben. Wij hielden het kalm en dronken enkele cocktails op het terras van een club na enkele omzwervingen in de andere 'clubs' van het gebouw. Gezellig!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Vanspringel christel:
    21 juli 2018
    En Jana, hoe gaat het met jouw evenwicht met die zebrapaden, die cocktails en al dat neonlicht?🤔
    Voorzichtig zijn he😘
  2. Vanspringel christel:
    21 juli 2018
    Tof te horen dat alles 👍👍👍is. Maar zoals mamatje zegt...... please, please Janake.... voorzichtig hé. Als’t evenwicht het toelaat ok dan. Geluk dat er iemand mee kan opletten. 😉😉

Papatje