Een lesje geschiedenis: Hiroshima

12 juli 2018 - Hiroshima, Japan

Gisterenmiddag kwamen we aan in Hiroshima. Eindelijk liep ons transport zoals voorzien en kwamen we voor de middag toe. Ons hostel bleek wel wat minder comfortabel dan de voorbije dagen, maar zoals steeds wel proper. Met onze Japan Rail Pass konden we gebruik maken van een hop on- hop off bus die ons doorheen Hiroshima leidde. Interessant voor de logopedisten onder ons: het woordaccent van het woord Hiroshima ligt op de tweede syllabe en niet op de derde! We startten onze dag met een trip naar het peace memorial park. Daar konden we de A-bomkoepel onmiddellijk zien. Deze koepel is alles wat rest van de gebombardeerde stad. Er was lang discussie over het al dan niet behouden van de restanten van deze gruwelijke atoombomaanval. Uiteindelijk werd besloten om enkel deze koepel te behouden om de mensen toch blijvend te doen herinneren aan de schade die door kernwapens kan teweeggebracht worden. Later werd een Shinkansen (hogesnelheidstrein) naar Hiroshima ingevoerd zodat studenten van scholen over heel Japan en toeristen gemakkelijk op excursie konden komen. Dit was heel duidelijk merkbaar. De zomervakantie start hier pas half juli en het memorial peace park werd massaal bezocht door leerlingen van de lagere school. Even voelden wij ons heel bijzonder toen alle kinderen ons hallo wilden zeggen. Met de warmte was een lunchpauze in een bistro met airco geen overbodige luxe. We kozen een typische lunch van Hiroshima: okonomiyaki. Dit zijn een soort van pannenkoeken opgebouwd uit verschillende lagen. Van onder naar boven bevatten deze: een dun laagje pannenkoek, kool, sojascheuten, varkensvlees, noedels, omelet, okonomiyakisaus en lente-uitjes of een andere 'groene' afwerking. Na deze lekkere doch stevige lunch begaven we ons naar het Peace Memorial Museum. We leerden hier meer over de ernstige gevolgen die de aanval op Hiroshima had, zowel voor de mensen, voor het materiaal als voor de maatschappij. We zagen concrete getuigenissen van mensen die erbij waren en voorwerpen die versmolten of vervormd waren. Dit museum was duidelijk wel aangepast aan buitenlandse toeristen en liet een diepe indruk op ons na. Buiten in het park bezochten we meerdere monumenten ter nagedachtenis aan de 300.000 slachtoffers. Vooral het ongrijpbare effect van de radioactieve schade greep ons aan. Zo waren er veel mensen die aanvankelijk genazen en dan later toch het leven lieten ten gevolge van leukemie, kanker,... In het park brandt een vredesvlam die pas zal worden gedoofd als alle nucleaire wapens van de aarde zijn verdwenen. Jammer genoeg brandt deze nog steeds... Na deze indrukwekkende dag legden we onze voetjes ten ruste in een Japans restaurant in ryokan-stijl. We zaten daar dus in een hokje met een tafeltje en kussens en de bestellingen verliepen via een tablet. Enkel het bier en de wijn zijn we persoonlijk in de keuken gaan bestellen aangezien het menu volledig in het Japans was en de vergelijkende studie van Japanse tekens bij het hoofdgerecht ons reeds uitgeput had.
Vandaag was onze tweede dag in Hiroshima. Na een ontbijt met American pancakes bezochten we de Manga Library in het Hijiyama park. Jong en oud leest hier zijn favoriete Manga-serie. Ook wij waren onmiddellijk verkocht, maar jammer genoeg vonden we geen Engelse vertalingen. Na het bezoek aan de bibliotheek bezochten we de mooie tuin Shukkei-en. Het kasteel van Hiroshima werd verwoest door de bom, maar we bezichtigden de exacte reconstructie. Onze hop on- hop off bus bracht ons vervolgens naar een reusachtig winkelcentrum waar jammer genoeg enkel dure kleren te vinden waren. Overigens hebben we al geleerd dat alle Japanners dezelfde maten moeten hebben want veel kleren bestaan slechts in één maat. Nadat we ons ervan vergewist hadden dat we onze 10.000 stappen gehaald hadden, keerden we met een gerust hart huiswaarts. Morgen reizen we weer verder. Op naar Osaka!

1. Feline:
    12 juli 2018
    Ziet er super uit en het eten valt precies ook goed mee ;) Geniet er daar nog van!
  2. Vanspringel christel:
    12 juli 2018
    Ik vind ook dat jullie eten er goed uit ziet. Dan toch niet alleen rijst? Xx
  3. Vanspringel christel:
    12 juli 2018
    Amai, da’s in orde daar. Mooi groen enzo
    Daddy
  4. Jeanine de ridder:
    12 juli 2018
    Veel leesplezier heb ik gezien. Maar is niet leesbaar he?nog verder een mooie reis met zon gewenst xxx
  5. Erik VH:
    13 juli 2018
    Hiroshima en de herdenking van de bom. Die liet bij mij zo een kwarteeuw geleden ook een heel sterke indruk na. Ik liet mijn tranen de vrije loop toen ik naar die toren keek en de pijn voelde voor die mensen die met die A-bom test van Amerika niets van doen hadden. Keizer Hirohito (en je spreekt die ook uit zoals je beschreef voor Hiroshima) had immers de overgave al getekend. Osaka! Dan gaan jullie terug richting Tokio. Geniet van al het lekkers en de indrukken. Konban wa. Eriku-san.