Osaka: het walhalla voor entertainment

14 juli 2018 - Osaka, Japan

Wat ons onmiddellijk opviel bij aankomst in deze grote stad was de drukte. Helemaal anders dan onze voorbije haltes. Osaka is een levendige stad met veel toerisme en een bruisend nachtleven. Maar aan dat nachtleven zaten we nog niet. Na het afzetten van onze bagage was het tijd om wat cultuur op te snuiven. Op aanraden van onze host in het hostel kochten we een dagpas voor de metro die ook toegang gaf tot enkele musea en attracties. Eerste halte op de planning: het museum voor keramiek. Helaas voor ons loopt er op dit moment een speciale tentoonstelling waardoor onze pas niet geldig was. Volgende poging: koji kinutani. Een museum met werken van de kunstenaar met dezelfde naam. Hij is begonnen met het maken van werken in 2D, fresco's, om dan later over te schakelen naar 3D. Deze 3D-kunst konden wij hier in Osaka bewonderen. Het was een erg kleurrijke tentoonstelling met thema's zoals vrede en religie. Op het einde was er tijd om de kunstenaar in jezelf vrij te laten. Gerlinde liet haar creativiteit de vrije loop en maakte een mooie versie van mount Fuji. De tekening gaat mee naar huis en kan dus later nog bewonderd worden door geïnteresseerden. Na deze tentoonstelling was het tijd om de innerlijke mens te versterken en zochten we een plekje op een terrasje. Daar bekeken we wat we met de rest van onze dag nog konden doen. Met een strakke planning in ons hoofd vertrokken we naar onze volgende attractie: het reuzenrad. Via een groot winkelcentrum/entertainmenthal liepen we naar de ingang van het rad. Vanuit dit rad hadden we een geweldig overzicht over de hele stad, wat we allebei schitterend vonden. Na deze spannende activiteit waagden we ons in het shoppingcentrum. Na het passen van enkele kledingstukken merkten we op dat Japanners duidelijk andere maten hanteren, als er al aparte kledingmaten zijn. Onze tailles zijn volgens Japanse normen van omvangrijke aard. Heel vaak moeten we riempjes en broeken in het allergrootste gaatje sluiten en dan nog is het ademen moeilijk. Na deze helse paservaring wilden we ontspannen met een boottocht door de stad. Helaas bleken de boten niet te varen omwille van een nog steeds onbekende feestelijkheid. Tijd om te eten dan maar. In de bruisende wijk Dotonbori was er een overvloed aan eetkraampjes en kleine restaurantjes. Wij kozen deze keer voor ramen, wat erg in de smaak viel. Na het eten wilden we wel eens weten hoe de Japanners hun weekend inzetten en feesten. Het was erg onduidelijk voor ons om te zien waar je gewoon iets kon drinken en waar er kon gefeest worden. Het is namelijk ook zo dat er heel wat clubs terug te vinden zijn, maar dat die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Zonder te weten wat te verwachten, liepen we zo een club binnen. Helaas bleek er niet echt gefeest te worden en was het een club waar meisjes voor het entertainment van de mannen zorgen. Niet echt ons ding. Uiteindelijk kwamen we in een erg klein, maar gezellig barretje terecht waar de sfeer en muziek uit Hawai centraal stond. Hier hadden we een erg gezellige avond met enkele locals die ons meer konden vertellen over het leven in Japan. Na een leuke avond was het tijd om in onze capsule te kruipen.