De queeste naar Takayama

8 juli 2018 - Kanazawa, Japan

Een nieuwe dag, een nieuwe uitdaging! Met een goed gevoel vertrokken we deze ochtend naar het station van Kanazawa om de trein naar Takayama te halen. De regen was gestopt, de zon kwam alvast even piepen en onze eerste trein reed zonder problemen. Vol goede moed zochten we in Toyama, de overstapplaats, naar onze volgende trein richting onze eindbestemming. Helaas bleek daar ons geluk te stoppen. Alle treinen naar Takayama bleken niet te rijden omwille van de gevolgen van de tyfoon. Meer exacte uitleg kregen we helaas niet. Daar wringt het schoentje wel vaker: de communicatie verloopt stroef. Nergens in de stations vind je aankondigingen in het Engels over afgeschafte treinen en ook in de treinen die dan wel rijden, krijg je niet de juiste informatie. Zelf de dingen vragen, is dus de boodschap. De meeste Japanners hebben wel een boekje met vakjargon en veelgebruikte zinnen in het Engels op zak waardoor er wel enige vorm van communicatie mogelijk is.
Na wat gestuntel aan de informatiedesk hadden we een nieuw plan op zak. We begonnen aan onze nieuwe reisroute met de hoop om 5u30min later in Takayama aan te komen.
Ook deze reis verliep niet helemaal probleemloos. Eerste horde: de eerste trein van onze reisroute bleek een speciale te zijn die niet tot onze rail pass behoorde en waarbij je je plekje moet reserveren voor 500 yen. Helaas was de rij aan het loket zeer lang waardoor we ons waagden aan een ritje zwartrijden. Zonder gevat te worden, kwamen we aan in onze eerste tussenstop. Daar kregen we al snel te maken met de tweede horde: een overvolle lokale trein. Heel Japan moest blijkbaar naar dezelfde plaats als wij waardoor de trein overvol was en we amper plaats vonden voor onze zware rugzakken. 1u20 lang stonden we als sardientjes in een blik tegen elkaar geperst en probeerden we toch een soort van ontbijt naar binnen te werken. Onze laatste overstap was die van trein naar bus. Na wat gezoek en gehaast, ploften we neer in de bus en waren we klaar voor een rit van 2u30. Ver in de namiddag kwamen we dan eindelijk aan in Takayama. Het hostel was gelukkig een echte meevaller en eenmaal geïnstalleerd, probeerden we nog het meeste uit onze dag te halen.
Op de planning stond een wandeling tussen verschillende tempels omringd door prachtige tuinen. Het is echt mooi om te zien hoe die mooie tempels volledig omgeven zijn door de natuur. Op onze weg naar deze tempels bezochten we ook een leuke souvenirshop vol met chopsticks.
Na deze fijne wandeling was het tijd om de innerlijke mens te spijzen en de Japanse keuken verder te ontdekken. Op aanraden van het hostel trokken we naar een vleesrestaurant dat gespecialiseerd was hida beef. In dit restaurant moet je wel werken voor je eten. Je moet je zelf je vlees bakken op een soort van bbq. Erg spannend allemaal en zeker wanneer er vlammen uit het vuur kwamen en rond onze vleesjes bleven dansen. Na een ferme slok sake raapten we onze moed bijeen en haalden de stukjes vlees uit het vuur. Die Japanse keuken blijft ons elke dag verbazen.
Of er morgen enig openbaar vervoer zal rijden hier in de buurt valt nog af te wachten. Hopelijk zijn de wegen vrijgemaakt en verloopt de trip morgen een stuk vlotter!

1. Vanspringel christel:
    8 juli 2018
    Supertof jullie verhalen te lezen! Laat jullie humeur niet lijden onder het weer🤪. Maar toch voorzichtig zijn he!! Xxx
  2. Benny Vanspringel:
    8 juli 2018
    Jullie zijn er dan toch geraakt en het weer wordt beter (de verwachte zware tyfoon Maria zou volgens de voorspellingen veel zuidelijker door komen).
    Als er dus niet te veel schade is op de wegen die jullie nodig hebben, zou het moeten mee vallen.
    Hopelijk morgen dus een "zonnige" dag!
  3. Jeanine de ridder:
    8 juli 2018
    Dank voor jullie prachtige reportages, hopelijk nog meer! Geniet maar ten volle maar toch voorzichtig zijn.
    Groetjes!
  4. Elske Everaerts:
    8 juli 2018
    Wat een leuke verhalen! En alleen al door jullie verslagen over het eten wil ik ook naar Japan!